جلسه SW,2.4 : رسم منحنی (spline) در نرم افزار SolidWorks

دوره آموزشی نرم افزار SolidWORK ،فصل 2 :ابزار های ترسیم دو بعدی ، جلسه SW,2.4 : رسم منحنی (spline) در نرم افزار SolidWorks

در این آموزش سعی داریم تا دستور spline را که با آن میتوان انواع منحنی ها با شیب ملایم را ایجاد کرد را بررسی کنیم .

ابتدا صفحه front را انتخاب کرده و وارد sketch  شوید .

سپس با استفاده از دستور point  از نوار ابزار sketch  تعدادی نقاز درهم و دلخواه در صفحه ایجاد کنید .

هم چنین مختصات x  و y  این نقاط را میتوانید با کلیک بر روی آنها و در کادر محاوره ای  در قسمت parameters  می توانید تغییر دهید و یا تعیین کنید .

حال با کلیک بر روی دستور spline از نوار ابزار sketch  وارد این دستور شوید .

 

حال با کلیک بر روی نقاطی که قبلا ایجاد کرده بودید می توانید یک منحنی را طوری ایجاد کنید که از تمامی این نقاط عبور کرده و دارای شیب ملایم باشد .

بعدد از انتخاب آخرین نقطه با کلیک راست بر روی محیط وانتخاب گزینه ی select از دستور خارج شوید .

با یک بار کلیک بر روی این منحنی کادر محوره ای آن نشان داده می شود .در قسمت parameters  از این کادر به کمک جعبه متن های موجود می توانید .مختصات x  و y  هر نقطه از منحنی را تعیین کنید .

همانطور که مشاهده میکنید روی محیط گرافیکی و کنار منحنی دسته هایی وجود دارد با کلیک بر روی آنها و کشیدن آنها به اطراف می بینید که وضعیت شیب منحنی در آن نقطه تغییر می کند .

EqueationDrivencurve

روش دیگر جهت رسم منحنی استفاده از این دستور می باشد .با انتخاب این دستور و انتخاب صفحه در قسمت Equeation  می توانید معادله مورد نظر جهت رسم را وارد کنید .

برای مثال ما از یک تابع مثلثاتی مانند x^2 استفاده می کنیم .

حال باید برای این نمودار بازه ای تعیین کنید تا در این بازه تشکیل شود با وارد کردن اطلاعادت فوق و تایید دستور مشاهده می کنید که منحنی مورد نظر شما در صفحه ایجاد شده است .

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *