جلسه LF,3.2

در این بخش قصد داریم شما را با چند قطعه ی مهم دیگر از ربات مسیریاب آشنا کنیم. به خاطر اینک این قطعات ساختار و کاربردی ساده دارند تصمیم گرفتیم به جای معرفی هر قطعه در بخش های جداگانه همه آن ها را در یک بخش معرفی کنیم.

این قطعات عبارتند از:
1- IC و سوکت IC
2- سوکت IDC
3- مقاومت آرایه ای یا Resistor Pack
4- بارگراف LED
IC و سوکت IC
ساده ترین و بهترین تعریفی که می توان برای آی سی ارائه داد این است که آی سی یک مدار مجتمع می باشد. در واقع آی سی یک قطعه الکترونیکی کوچک است که داخل آن مداری قرار گرفته. نحوه طراحی این مدار عملکرد آی سی را مشخص می کند. مثلا میکروکنترلر خود یک آی سی است. داخل میکروکنترلر مدار مجمتع شامل بخش پردازنده، حافظه موقت، حافظه دائم و غیره قرار گرفته. بافر نیز نوعی آی سی می باشد چراکه داخل بافر نیز مداری شامل چندین گیت الکترونیکی و قطعات مختلف وجود دارد.
سوکت IC
سوکت آی سی قطعه ایست که خودش بر روی مدار لحیم می شود و دیگر لازم نیست آی سی مستقیما به مدار لحیم شود. روی سوکت همانطور که در شکل نیز مشاهده می شود به تعداد پایه های آی سی سوراخ هایی وجود دارد که می توانید آی سی را بر روی آن سوار کنید.
اهمیت استفاده از سوکت آی سی در این است هر وقت بخواهیم می توانیم قطعه آی سی را از مدار جدا کنیم و اگر قطعه آسیب دید آن را تعویض کنیم. در حالی که اگر قطعه آی سی به طور مستقیم به مدار لحیم کنیم، جدا کردن آی سی از مدار دشوار خواهد بود و ممکن است فیبر مدار شما آسیب ببیند. همچنین در هنگام لحیم کاری آی سی ممکن است بر اثر شدید بودن گرمای هویه آسیب ببیند.
سوکت IDC
در بعضی از موارد لازم می شود که اتصالاتی بین بورد جدا از هم از طریق سیم یا کابل ایجاد کنیم. به طور مثال در ربات مسیریاب مدار ما تشکیل شده از دو بورد جدا از هم (بورد سنسور و بورد اصلی) می باشد. با اینکه در ربات مسیریبا این دو بورد توسط پیچ و مهره به همدیگر متصل هستند اما اطلاعات بدست امده از بورد سنسور راهی برای انتقال به بورد اصلی را ندارند مگر آن که اتصالی بین بورد سنسور و بورد اصلی ایجاد کنیم. سوکت IDC قطعه الکترونیکیست که در انجام این عمل به ما کمک خواهد کرد. سوکت IDC تشکیل شده از دو قسمت نر و ماده می باشد که می توانید در شکل زیر مشاهده کنید. قسمت نر IDC یکی در بورد سنسور و یکی در بورد اصلی لحیم می شود. قسمت ماده IDC نیز طوری طراحی شده که کاملا با قسمت نر IDC چفت می شود. سپس یک قسمت ماده IDC را به قسمت نر IDC در بورد سنسور و یک قسمت ماده دیگر را به قسمت نر IDC در بورد اصلی وصل می کنیم. قسمت ماده IDC یک طرفش به قسمت نر متصل می شود اما طرف دیگرش آزاد است و می توان به آن سیم وصل کرد. پس کافیست دو عدد از قسمت ماده IDC را توسط سیم به هم وصل کنیم تا اتصال بین بورد سنسور و بورد اصلی برقرار گردد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *